Cuba Grande - Reisverslag uit Havana, Cuba van Manon - WaarBenJij.nu Cuba Grande - Reisverslag uit Havana, Cuba van Manon - WaarBenJij.nu

Cuba Grande

Door: Manon Prins

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 September 2015 | Cuba, Havana

Ik heb al veel landen mogen bezoeken, maar Cuba staat tot nu toe echt op nummer 1. Cuba heeft namelijk zoveel verschillende gezichten. Naast het drukke Havana vind je een paar kilometer verderop een prachtige vallei. Aan het oosten van het eiland een prachtige baai en overal kun je genieten van salsa en rum. Doordat Cubaanse bandjes op straat, tijdens de lunch en het diner aan het optreden zijn is het de hele dag door feest.

Samen met een vriendin heb ik in 16 dagen het hele eiland ontdekt. Dit hebben wij niet alleen gedaan, maar met een georganiseerde Fox reis. Op dag 1 schrokken wij als begin twintigers heel erg van onze groep, waar voornamelijk 50+’ers in zaten. Wij gingen dan ook in december naar dit prachtige eiland. Wij vroegen ons af waar we aan begonnen waren, maar als ik terug kijk heb ik nog nooit zoveel gelachen en meegemaakt als tijdens deze vakantie.

Drie dagen op ontdekking in Havana
Wij begonnen onze reis in Havana. Wij kwamen tegen de avond aan in ons hotel waar wij al opgewacht werden met een Mojito. Een leuker welkom had ik me niet kunnen bedenken. Doordat wij de groep nog niet goed kende besloot iedereen in eigen gezelschap de avond door te brengen. Wij zijn uit eten geweest en hebben daarna nog wat drankjes gedaan. Hier werden wij al gelijk op de feiten gedrukt. Op straat werden wij aangesproken door een Cubaan die wel een leuke bar voor ons wist. Ik ging daar eigenlijk heel gemakkelijk op in en dit hadden wij beter niet kunnen doen. De Cubaan belde zijn neef en zij hebben de hele avond bij ons gezeten. Uiteindelijk toen wij weg wilde verwachtte zij dat wij de volledige rekening zouden betalen. Uiteraard hebben wij dit niet gedaan, hebben ons deel betaald en zijn als een gek naar het hotel gerend. Op dat moment wist ik dat wij heel erg op moesten passen met de Cubanen.

De volgende ochtend zijn wij met een lichte kater op pad gegaan met de groep. Wij kregen een rondleiding door het gerenoveerde stadsgedeelte van Havana. Eén groot openluchtmuseum met kleurrijke huizen, Old Timers en levendige pleintjes met veel muzikanten. Door de vele straatartiesten hangt er een leuke “Cubaanse” sfeer in de stad. Aan het einde van de ochtend stond er een bezoekje aan het rum museum op de planning. Ondanks onze lichte kater, toch genoten van de verschillende soorten rum die wij mochten proeven. Het museum vond ik niet heel bijzonder. Ik wilde hier eigenlijk snel uit zodat wij verder konden met het programma. ’s Middags stond er namelijk een ritje in een Old Timer op de planning en hier keek ik zo naar uit. We werden door de hele stad gereden en kwamen langs veel bezienswaardigheden zoals het Capitolio en het plein van de revolutie, waar een prachtige muurschildering van Che Guavara te zien is. De tour duurde ongeveer 1,5 uur en wij hebben leuke plekjes gezien. ’s Avonds zijn wij met de hele groep uit eten geweest, zodat wij iedereen goed leerde kennen en als afsluiter nog wat rum gedronken in een leuk café.

De volgende ochtend werden wij opgewacht door een Coco taxi. Je kunt het vergelijken met de Tuk Tuks die je in Azië ziet rijden. Opnieuw een leuke rondrit gehad door een ander gedeelte van de stad, waar veel kunstenaars aan het werk zijn. ’s Middags hadden wij een vrije middag. Wij besloten om nog even te verdwalen in de straten, maar al snel werden wij weer aangesproken door een lastige Cubaan. Hij wilde zijn sigaren collectie laten zien, maar uiteindelijk hebben wij hem genegeerd en zijn uitgebreid gaan lunchen. Wij waren al gewaarschuwd door onze gids, maar in Cuba serveren zij het eten uit als het klaar is. Of je nu met een groep van 10 of 2 zit als je eten gebracht wordt kun je maar beter gelijk beginnen, voordat het koud wordt. Het kan namelijk voor komen dat je reisgezelschap zijn eten krijgt als jij al klaar bent. Dit is iets wat wij in elke stad tegen kwamen. Na het eten hadden wij zin in een rustige middag. Lekker een duik nemen in het zwembad van Iberostar. Niet ons hotel, want die had geen zwembad, maar het hotel naast ons dus wel. Het zwembad was gelegen op de 13e verdieping en zo konden wij naast het zwemmen ook nog genieten van het uitzicht over de stad.

Van tabaksplantages tot een bezoek aan een sigarenfabriek
Vanuit Havana reden wij door naar Viñales en Piñar del Rio. Na een klein stukje gereden te hebben stonden wij al in een schitterend natuurgebied. Prachtige fruit, koffie en tabaksplantages. Hier kregen wij een kleine rondleiding. Daarna bezochten wij de sigarenfabriek. Het hele proces van hoe een sigaar tot stand komt werd ons uitgelegd. Per dag worden er duizenden sigaren gerold. Dit gaf ons een mooie kans om ook een sigaar te kopen. Ondanks dat ik niet rook kon ik Cuba niet verlaten zonder het roken van een sigaar. Ik had verwacht dat ik het heel vies vond, maar eigenlijk was het best lekker.

Toen de sigaar opgerookt was gingen wij door naar een rumfabriek. Hier zagen wij hoe de rum verpakt werd voor de verkoop. Terug in de bus reden wij naar de grot Cuevas de los Indios, waar wij een boottochtje hebben gemaakt op een ondergrondse rivier. Deze grot licht vlak bij een prachtige vallei en daar bevond ook ons hotel zich. In de middle of nowhere hadden wij een schattig huisje waar wij ´s ochtends een prachtig uitzicht hadden over de vallei.

Salsa dansen
Cuba staat naast zijn rum en sigaren bekend om salsa. In vele cafés kun je deze dans dansen. Mijn eerste salsa ervaring was in Viñales. Ik had nog nooit eerder salsa gedanst, maar de gids was een goede leermeester waardoor ik nu toch een aantal stapjes kan zetten. Na deze ‘salsa’ avond hebben wij bijna elke avond wel de voetjes van de vloer gehaald. Er stonden genoeg Cubanen in de rij die ons deze dans wilden leren. Zelfs op het grootste plein van Trinidad kende wij geen schaamte en stonden wij te dansen.

Het juweeltje Trinidad
In Trinidad vind je kleurrijke gebouwen, marktkraampjes en muzikanten. De hele stad is gelegd met kasseien wat de stad een mooie uitstraling geeft. De bekende cocktail Canchánchara is in deze stad ontdekt. Een cocktail van citroensap, honing en rum. De rum is best overheersend in dit drankje, maar zeker de moeite waard om te proberen.

Na al vele steden bezocht te hebben besloten wij wat actiefs te gaan doen. Wij konden optionele excursies boeken en gingen hiken in Parque el Cubano. Het was een leuke tocht waar wij over rotsen en gammele loopbruggetjes liepen om de overkant van het water te halen. Na een paar uur gelopen te hebben kwamen wij uiteindelijk uit bij een prachtige waterval. Hier sprongen wij van de rotsen af en zwommen onder de waterval door, zodat wij de vleermuizen die daar wonen van dichtbij konden bekijken. Deze excursie vond ik erg leuk om te doen en zou ik zeker nog een keer doen als ik in Cuba ben.

Een dagje Bayamo en Camagüey
Voordat wij verder reisde naar Santiago de Cuba verbleven wij één dag in Camagüey. ’s Ochtends hadden wij een tussenstop in een pittoresk dorpje, Bayamo. In Casas de la Trovas werden wij opgewacht door een Cubaanse band. Al na de eerste noten stonden wij alweer te dansen. Het was aan het einde van de ochtend al één groot feest. Na de lunch zijn wij snel doorgereden naar basiliek El Cobre en de stad Camagüey. Door de korte tijd die wij hadden besloten wij om de stad te ontdekken met een ritje in de fietstaxi. Ook hier vind je veel koloniale gebouwen en gekleurde huizen. Wij hebben de dag goed besteed om door alle kronkelende straatjes te lopen. Aan het einde van de dag, met een sigaartje en cocktail in de hand, gingen wij een traditionele varken aan de spies eten. Ik ben zelf niet echt een liefhebber van varkensvlees en zie deze zelf ook liever niet aan de spies hangen, maar een paar stukjes was het proberen wel waard.

Santiago de Cuba
Ook deze stad heeft weer twee gezichten. Op het ene moment loop je in de levendige stad en op het andere moment geniet je van een prachtig uitzicht bij Castillo del Morro. Dit fort ligt een kleine 10km buiten de stad. Je leert hier meer over de geschiedenis van Santiago’s forten en loopt via ondergrondse gangen naar andere delen van het fort. Eenmaal buiten geniet je van een prachtig uitzicht over de baai van Santiago.

Wij bezochten ook het plein van de revolutie, een oude kazerne, het huis van de familie Bacardi en de begraafplaats waar Bacardi ligt. Dit laatste had van mij niet op het programma gehoeven. Op de dag dat wij hier waren was het 40 graden en om dan in de volle zon op een begraafplaats te staan vond ik geen pretje. Dit is het enige nadeel wat ik aan een groepsreis vind. Je kunt zelf niet je programma samen stellen en moet de groep volgen. Toch organiseert een gids ook extra uitjes. Zo hebben wij in een oude vrachtwagen, wat gebruikt wordt als bus voor de locals, een ritje gemaakt door de stad. Dit was een geweldige ervaring. Iedereen zat te genieten, wij zongen Nederlandse muziek en de locals keken hun ogen uit toen wij langs reden. Iets wat wij zonder gids nooit voor elkaar gekregen hadden.

Een bezoek aan de geboortestad van Che
Che Guevara is geboren in de stad Santa Clara en heeft hier ook het regeringsleger verslagen. Het is een kleine koloniale stad waar het beroemde mausoleum gevestigd is. In het mausoleum ligt Che begraven en vind je zijn monument. Het is een klein museum waar je dingen over de Cubaanse revolutie kunt terugvinden. Na een kort bezoek zijn wij verder de stad in gereden waar zijn bekende standbeeld staat. Eenmaal aangekomen in het hotel een lekkere duik in het zwembad genomen en ’s avonds wederom genoten van de Cubaanse cocktails.

Varadero
Onze laatste stop van de vakantie was in Varadero, de beroemde badplaats van Cuba. Wij werden ondergebracht in een prachtig resort. Wij hadden een suite met zeezicht en all inclusive maaltijden. In de twee dagen dat wij daar waren hebben wij alleen maar aan het strand en zwembad gelegen. Heerlijk bijgekomen van alle mooie indrukken van dit geweldige land.

• 05 Oktober 2015 - 01:13

Paul Van Duijn:

Wat een leuk geschreven en informatief verslag. Bedankt voor het uploaden. Klijne correctie, Che is niet in Santha Clara geboren. Hij is zelfs niet eens in Cuba geboren! Che kwam ter wereld in Argentinie!

• 05 Oktober 2015 - 01:14

Paul VanDuijn:

Oeps, kleine met een ij, dat maakt dan ook weer geen al te beste indruk....

• 05 Oktober 2015 - 08:10

Manon :

Leuk om te horen Paul. Zo zie je maar weer dat ik niet al te goed heb opgelet tijdens de uitleg van de gids. Bedankt!

• 15 Oktober 2015 - 16:35

Leida Terlouw:

Hallo Manon,

Ik heb genoten van jouw reisverslag.
    Wij gaan zelf in november naar Cuba, ook georganiseerd. Ik heb een vraagje, weet jij misschien of je daar eventueel wat kleren kunt laten wassen?

Heb je misschien nog wat tips voor ons?

Vast bedankt voor je reactie!

Groeten Leida

• 15 Oktober 2015 - 16:52

Manon :

Hi Leida,

Leuk om te horen. Je kunt bij vele hotels je kleding laten wassen tegen een kleine vergoeding. Deze worden de volgend ochtend weer aan je deur gehangen.

Echt een geweldig land. Geniet ervan.

Groetjes, Manon

• 16 Oktober 2015 - 13:20

Leida Terlouw:

Hallo Manon, bedankt voor je reactie, we gaan hier zeker gebruik van maken.

Groeten Leida