Celebrate the holidays in NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Manon - WaarBenJij.nu Celebrate the holidays in NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Manon - WaarBenJij.nu

Celebrate the holidays in NYC

Door: Manon Prins

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Misschien is het rond de winter wel de mooiste periode om naar New York te gaan. De straten zijn mooi versierd, de koffiehuizen zitten vol met mensen die zich aan het opwarmen zijn en er hangt in de stad een idyllische sfeer. Wij kwamen op 1e kerstdag in de avond aan. Als kerstmaal hebben wij gekozen voor een pizza, want een reservering in een restaurant is op deze bijzondere dag verplicht. Restaurants zitten bomvol en doordat wij best wel last hadden van een jetlag vonden wij een makkelijke maaltijd perfect, zodat wij daarna lekker ons bed in konden kruipen.

Op 2e kerstdag is het een normale werkdag in New York City. In de Verenigde Staten vieren zij geen 2e kerstdag dus ´s ochtends was het weer erg druk in de stad. Drukte van mensen die vroeg naar hun werk gaan, toeterende taxi´s en de winkels waren gewoon weer open. Wij konden zo mooi de eerste indrukken van de stad gaan ontdekken. Dit deden wij bij Colombus Circle. Hier kom je gelijk oog in oog te staan met de vele wolkenkrabbers van de stad. Veel bedrijven zitten hier gevestigd en deze ´Circle´ geeft je de mogelijkheid om door te lopen naar Central Park, Fifth Avenue of Times Square. Wij kozen voor het laatste en binnen een mum van tijd stonden wij op Times square. Je zag de beroemde bal die op oudejaarsnacht naar beneden valt al hangen en er waren al kleine voorbereidingen getroffen voor het Oud & Nieuw feest. Als je op Times Square staat heb je wel het gevoel alsof je er ooit al eens geweest bent. Dit komt voornamelijk doordat veel films in New York zijn opgenomen en je steeds bekende plekjes terug ziet.

Uiteraard hebben wij een kijkje genomen in de bekende M&M store. Ik had nog nooit zoveel verschillende M&M’s bij elkaar gezien. Wil je echter iets kopen? Dan zou ik naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan, want de prijzen zijn belachelijk duur.

Aan het einde van de dag zijn wij richting Rockefeller Centre gelopen. Hier vind je de grootste kerstboom van de stad én het beroemde ijsbaantje waar veel gezinnen aan het schaatsen zijn. Alsof het zo had moeten zijn kwamen toen de eerste sneeuwvlokken naar beneden. Dit gaf zo’n romantische sfeer. Vanwege de drukte hebben wij zelf geen poging gewaagd op het ijs, maar staan kijken hoe de vele kinderen aan het genieten waren. Je vind in de stad meerdere ijsbanen, maar die op Rockefeller Centre is toch wel de grootste en de meest bekende.

De volgende ochtend toen wij wakker werden had het aardig doorgesneeuwd. Toen ik mijn eerste stappen in Central Park zette, zat ik tot aan mijn knieën in de sneeuw. Gelukkig waren de rest van de wegen al aangeveegd, zodat je je veilig door de stad kon wagen. Ook was het bekende bruggetje Bow Bridge in Central Park bereikbaar, je kon nog steeds van het prachtige uitzicht over Manhattan genieten en was Strawberry Fields gewoon schoongeveegd. Hier vind je namelijk de gedenkplaats van muzikant John Lennon.

Greenwich Village
New York is onderverdeeld in verschillende wijken, zoals China Town, Manhattan, Soho en nog vele anderen. Ondanks dat ik in Soho the best cheesecake ever gegeten heb, vond ik Greenwich Village het aller leukst. Dit is ook niet zo gek, want hier vind je het beroemde Friends huis. Ik, als Friends liefhebber, moest een foto van het bekende appartement hebben. Als jullie hem ook graag willen bezoeken ga dan naar 100 Bedford Street.

Daarnaast vind je in Greenwich Village ook het Washington Square Park waar de bekende Arc de Triomph staat. Op steenworp afstand vind je de Flatiron building en als je voor de fontein naar de Arc de Triomph kijkt zie je in de verte de Empire State Building. Dit is vooral ’s avonds erg mooi om te zien als de Empire State Building verlicht is. Ook leuk om ’s avonds te doen is Indiaas eten bij Panna II. Dit ligt ten oosten van Washington Square Park en dit is een ervaring op zich. Het hele restaurant is versierd met gekleurde lampjes en die hangen zo laag dat je bukkend je tafel moet opzoeken. Wij hadden mazzel dat er iemand jarig was aan de tafel naast ons. Alle lichten gingen uit, het hele restaurant zong Happy Birthday en de lampjes knipperde tot dat het liedje afgelopen was. Daarnaast is het eten ook nog eens lekker en betaalbaar, dus als je van Indiaas eten houd is dit echt een aanrader.

Musea
In de winter is het fijn als je even in een musea kunt opwarmen. Dit hebben wij dan ook veel gedaan. Het bekende Guggenheim, The Metropolitan Museum of Art en The Museum of National History zijn de drie bekendste die wij bezocht hebben. Ondanks dat ik niet echt een kunstliefhebber ben vond ik alle musea iets speciaals hebben. Vooral het Guggenheim heeft indruk op mij gemaakt. Je loopt in een rondje zo naar de bovenste verdieping en overal vind je schilderijen van bekende kunstenaars terug. In New York betaal je voor bijna alles entree geld, maar voor musea vragen zij vaak een gift. De keus is dus aan jou om te kiezen hoeveel jij aan entree betaald.

Battery Park
Eén van de dingen die ik graag wilde doen was een bezoek brengen aan het Vrijheidsbeeld. Vanaf Battery Park gaan er diverse boten naar the Statue of Liberty en een gratis ferry naar Staten Island. Ik vond het leuk om Staten Island te bezoeken, maar als je kort in de stad bent is het geen aanrader.
Probeer vroeg in de ochtend bij de haven te zijn, zodat je niet al te lang in de rij hoeft te staan.
Op het eiland heb je een prachtig uitzicht over Manhattan. Als je wilt kun je het Vrijheidsbeeld in voor een nog mooier uitzicht. Wij konden dit helaas niet doen vanwege de vele sneeuw die de dagen ervoor gevallen was. Wij hebben dus vele foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht.

Toen wij weer terug waren in Battery Park zijn wij naar de gedenkplaats van 9/11 gegaan. Ondanks dat er alweer flink gebouwd werd aan een nieuwe wolkenkrabber sta je toch even stil bij alle slachtoffers die in 2001 gevallen zijn. In Nederland zie je de beelden, maar het heeft nog steeds zo’n grote impact op de inwoners van New York. Een nachtmerrie die de stad nooit zal vergeten.

Oud&Nieuw
Op één van onze laatste dagen was het 31 december. Het staat bij veel mensen op hun bucketlist, Oud & Nieuw vieren in New York. Om 00.00 uur op Times Square staan om de bal naar beneden te zien vallen. Dit is ook zeker indrukwekkend, maar het is niet zo bijzonder als wat je in films ziet. De hele dag was er wel al veel te doen op Times Square. Zo lieten zij op een groot scherm zien in welk land het al Nieuwjaar was. Wij stonden uiteraard ook om 18.00 uur (00.00 uur Nederlandse tijd) op Times Square om het nieuwe jaar in te blazen. Daarna zijn wij ons gaan omkleden en lekker in Soho wezen eten. Wat cocktails gedronken en rond een uur of 23 weer naar Times Square gegaan. Helaas werden wij daar weggestuurd door de politie, omdat het veel te druk was. Wij zaten te twijfelen om vanaf Brooklyn Bridge naar het vuurwerk te gaan kijken, maar besloten toch om naar Central Park te gaan. Hier hadden wij een prachtig uitzicht over het vuurwerk wat om 00.00 uur begon. En niet alleen het vuurwerk begon hier om 00.00. Ook de jaarlijkse Emerald Nuts Midnight Run. Dus als je het jaar gelijk wilt beginnen met je goede voornemen om te gaan sporten? Schrijf je dan bijtijds in en begin het nieuwe jaar met het hardlopen van 4 miles.

De laatste dagen hebben wij nog even tijd doorgebracht om te gaan shoppen. Je kunt dit op Fifth Avenue doen waar je de duurdere zaken als Tiffany en Tommy Hilfiger terug ziet. Of breng een bezoekje aan de grote warenhuizen Macy’s en Bloomingdale’s. Heb je een klein budget dan kun je zeker ook goed slagen. Je vind namelijk ook veel winkels die wat betaalbaarder zijn, zoals H&M.

Top of the Rock
Wij waren 9 dagen in New York, wat best lang is voor een stedentrip. Zo hebben wij alles kunnen doen wat wij wilde, op één ding na. Lopen over Brooklyn Bridge. Dit is zeker iets wat ik ga doen als ik een volgende keer in New York ben. Als je voor een kortere periode in de stad bent mag je een aantal dingen niet vergeten. Zoals een hotdog eten bij een hotdog kraampje. Je hebt ze in vele verschillende soorten en ik vond hem heerlijk. Ook Top of the Rock gaan is één van de dingen die je moet doen. Ook als je hoogtevrees hebt is dit perfect om te doen, omdat je van het uitzicht geniet en niet zo zeer merkt dat je op de 70ste etage staat. Je kunt kiezen om bij Rockerfeller Centre of bij de Empire State Building naar boven te gaan. Wij hebben bewust voor Rockerfeller gekozen, omdat je zo een prachtig uitzicht hebt over Central Park, the Empire State Building en de andere bekende bezienswaardigheden.

New York is echt een super leuke stad waar ik zeker terug ga komen. Doordat de straatnamen met cijfers beginnen weet je snel genoeg welke kant je op moet. Voor een korte of lange periode is het leuk om hier te zijn. Ik kom zeker terug en dan rond de lente als de stad niet meer besneeuwd is.