The Rocky Mountains - Reisverslag uit Banff, Canada van Manon - WaarBenJij.nu The Rocky Mountains - Reisverslag uit Banff, Canada van Manon - WaarBenJij.nu

The Rocky Mountains

Door: Manon Prins

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 Mei 2016 | Canada, Banff

Als je vanuit Calgary naar Banff rijdt, rijd je de besneeuwde bergtoppen tegemoet. Echt een prachtig uitzicht en zo keek ik nog meer uit naar mijn hiking trip in de Rockies. Het duurde voor mij niet lang. Ik kwam 's avonds aan in Banff en de volgende ochtend begon mijn 3-daagse excursie.

Ik werd om 8 uur opgehaald en de bus zat al helemaal vol met allerlei andere jongeren die meegingen op deze trip. Waaronder ook 2 Nederlandse jongens, waarvan één zelfs uit Haarlem, dus kon ik eindelijk weer eens Nederlands praten. Hij is zelfs bevriend met een jongen die ik ken. Hoe klein kan de wereld zijn. De groep was echt geweldig. Amerikanen, Chinezen, Engelsen, Duitsers, Nederlanders en één Zweeds meisje. Met iedereen had ik wel een klik dus eigenlijk gingen deze 3 dagen veel te snel voorbij.

De eerste dag zijn we naar meer: Two Jacks en de Minnawanka river gegaan. Echt beide prachtig om te zien. Daarna op naar Lake Louise. Als je Lake Louise googlet denk je dat alle foto's gefotoshopt zijn, want een meer kan niet zo blauw zijn. Van beneden is die dat ook niet. Je moet echt de 2000 meter hoge berg op om een prachtig uitzicht te hebben op deze lake. Het was een pittige klim, maar als je boven op de top staat vergeet je dat gelijk. Wat een geweldig uitzicht en wat is de lake helderblauw. Echt ongelooflijk om te zien. Ik heb al veel mooie landen mogen bezoeken, maar ik denk dat dit wel één van mijn hoogtepunten was als ik alle vakanties vergelijk. Ik ben daarom ook heel blij dat ik aan de East Coast ben begonnen, want dat valt zo niet te vergelijken met het Westen. Heb je niet zo lang vakantie? Vergeet dan het Oosten en bezoek alleen West-Canada. Elk National Parc is namelijk zo verschillend en prachtig om te zien. Ik heb nog lang niet alles gezien en zal zeker snel terugkomen.

De tweede dag zijn we na een paar fotostops langs de Big Ben en Great Athabasca doorgereden naar Columbia Icefields. Onderweg nog even een pitstop gemaakt bij Mistaya Canyon. Een prachtige waterval waar je niet in wilt vallen. De waterval heeft zo'n kracht dat je in een wasmachine terecht komt en er niet meer levend uit zal komen. Ik vond deze waterval één van de mooiste van het Westen van Canada.

Columbia Icefields is zo indrukwekkend. Met een truck gingen wij de glacier op. Daar hebben wij wat rondgelopen op het ijs en een paar mooie foto's geschoten. Na ons bezoek teruggegaan naar het hostel. Midden in de bergen waar geen wifi, bereik of douches waren, maar veel beren. Helaas heb ik die deze trip nog niet gezien. Zelfs de wc's waren buiten, dus 's nachts wacht je tot de zon opkomt om naar het toilet te gaan, want je wilt 's nachts niet oog in oog staan met een beer.

Voor mij was het een kleine schok dat er geen douches waren. Als je me goed kent weet je hoe belangrijk het is dat ik elke ochtend mijn haar kan wassen en lekker onder een warme straal kan wakker worden. Helaas was dit er deze dag niet bij. Ik besloot daarom de volgende dag maar een koud flesje water over me heen te gooien om toch een beetje goed wakker te worden :-).

Ondanks de primitieve omstandigheden waar wij verbleven, was het één van mijn leukste avonden in Canada. Samen met de groep gekookt en een kampvuur aangestoken. Het was echt super gezellig en zo leer je elkaar nog beter kennen.

De volgende ochtend op naar de five lakes. Hier 1.5 uur gehiket en daarna wezen picknicken bij Athabasca lakes. Na de lunch doorgereden naar Peyto Lake. Weer zo'n prachtig meer waar het water zo mooi blauw is. Ik blijf me toch steeds verbazen hoe dat kan.

We zijn vanuit Jasper weer teruggereden naar Banff, waar we samen met de groep de Moose tour hebben afgesloten met een avondje stappen. Onderweg kwamen wij onze eerste wild life animal tegen. Na de horsesheeps een eland dit keer. Helaas geen beren gezien, maar wellicht tijdens mijn volgende trip naar Canada.

Tussendoor ben ik nog heel snel langs Mia gegaan. Het meisje dat in Banff woont en ik in Toronto ontmoet heb. Zij ging na haar werk ook gezellig mee uit. Gezellig een paar drankjes gedaan. Ondanks dat ik nu alweer Banff verlaat, ben ik blij dat ik Mia toch nog even gezien heb. Het zal nu wel weer heel anders reizen zijn nu ik alleen verder ga. Maar één opluchting zondagavond komt de helft van de groep ook aan in Kelowna en verblijven in hetzelfde hostel als ik. Dat wordt weer een super leuk avondje! Nu eerst maar lekker slapen in de bus. Daar is het vannacht niet echt van gekomen. Het is overigens toch een lange busreis van ruim 7 uur in.

• 21 Mei 2016 - 18:26

Marianne:

Hoi manon wat een mooi reisverslag lijkt me een indrukwekkende reis erg moi hoor
    Veel plezier verder goeie reis xx