Het Afrikaanse avontuur - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van Manon - WaarBenJij.nu Het Afrikaanse avontuur - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van Manon - WaarBenJij.nu

Het Afrikaanse avontuur

Door: Manon Prins

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 September 2015 | Kaap Verdië, Santa Maria

Ken je de Canarische Eilanden al, maar vind je Curaçao toch iets te ver vliegen? Of ben je een kitesurf liefhebber? Kies dan voor een strandvakantie in Kaap Verdië. Dit is namelijk het perfecte land als je van rust, een mooi wit strand of surfen houd. In totaal bestaat Kaap Verdië uit 10 eilanden, waarvan Boa Vista en Sal de 2 bekendste zijn. Zelf verbleef ik op het eiland Sal in het stadje Santa Maria. Op de eerste dag hebben wij op het strand bij bar da Praia een welkomstdrankje genuttigd en daarna genoten van het heerlijke weer.

Na een paar dagen strand zijn wij op eiland tour gegaan. Sal is een klein eiland wat je kunt vergelijken met Texel. Van noord naar zuid is het namelijk maar 30 km. Tijdens de eiland tour zijn wij in contact gekomen met de sloppenwijken van het eiland, de hoofdstad Espargos, het blauwe oog, Shark Bay en Pedra Luma.

Aan het begin van de tour kwamen wij uit bij de sloppenwijken. Ik schrok best wel van wat ik daar aantrof. Huisjes die bijna in elkaar storten, kinderen die zich vervelen en grote vlaktes zand, waardoor het dus uren duurt voordat de mensen daar vers drinkwater gehaald hebben. Je kunt het heel erg vergelijken met bepaalde armen streken in Afrika. Ik was blij dat wij daar niet al te lang bleven en doorreden naar de stad Palmeira. Hier kun je souvenirs shoppen en kijken naar de vangst van de vissers. Probeer hier rond het middaguur te zijn, zodat je de vissers terug ziet komen. Je staat namelijk echt versteld van de vangsten die zij doen. Ook aan het strand van Santa Maria komen de vissers terug, dus hiervoor hoef je niet speciaal naar Palmeira te rijden.

Tijdens onze tour zijn wij ook naar het plaatsje Buracona gereden. Hier vind je het beroemde blauwe oog van Kaap Verdië. Het blauwe oog is eigenlijk een gat in een rots waar water onder zit. Als de zon goed schijnt, krijg je er blauw helder water voor terug. Daarnaast kun je hier even afkoelen door een duik te nemen in de zee. Dit moet je echter niet doen in Shark Bay. De naam zegt het al hier vind je lemon sharks. Als je de zee een paar meter in loopt kun je de haaien van dichtbij zien. Wees niet bang, want het schijnt dat deze haaien niet houden van mensenvlees.

Heb je altijd al eens willen voelen hoe het is om op zout water te drijven? Hiervoor hoef je namelijk niet meer voor naar de Dode Zee. Breng een kort bezoek aan Pedra Luma. Hier vind je de oude zoutmijnen waar je op het water kunt drijven. Ook kun je jezelf insmeren met modder, voor een strak huidje.

’s Avonds zijn wij elke avond het stadje Santa Maria in gegaan. Wij verbleven dicht bij de ‘barstreet’ van het eiland. Hier kan je typisch Afrikaans eten, maar ook Mexicaanse en Italiaanse keukens zijn er te bekennen. Daarnaast zijn er een aantal barretjes waar je een drankje kunt doen. Voor jongeren die elke avond willen stappen is Kaap Verdië niet de bestemming. Er is één discotheek wat ons werd aangeraden door de locals, Calema en Pirata. Ik moet zeggen dat het een leuke tent was met goede muziek, maar als je daar naartoe gaat als twee Europese, blonde meisjes is het niet echt prettig. Alle locals komen in een cirkel om je heen staan, bieden je drankjes aan en willen met je dansen. Op dat moment voel je je lichtelijk bedreigd, dus erg lang zijn wij niet in deze tent geweest. Toch organiseren ze in diverse strandtentjes leuke feestjes, wat meer onze ding was. Veel toeristen en leuke muziek.

Wij zijn ook nog twee keer wezen snorkelen. Eén keer met een georganiseerde tour. Daar hebben wij twee hele leuke Letten ontmoet , waarmee wij ’s avonds ook nog een drankje gingen doen. Wij werden rond 10 uur opgehaald met de jeep. Super gaaf om achter in zo’n jeep over het eiland te scheuren. Toen wij bij de baai aankwamen trokken wij onze snorkeloutfit aan en gingen het water in. Helaas waren er niet heel veel vissen te bekennen en zeker geen mooie, fel gekleurde die je altijd op foto’s ziet. Dit snorkelavontuur viel dus een beetje tegen. Wij besloten samen met de Letten om de volgende dag op een ander stuk van het eiland te gaan snorkelen. Wij huurden een outfit en zwommen diep de zee in waar ook het bekende Jezus beeld te vinden is. Deze vind je op de bodem van de zee en dit vond ik erg indrukwekkend om te zien. Het is moeilijk om uit te leggen waar je dit beeld kunt vinden, maar volg de boten die je ziet, want zij gaan allemaal naar het Jezus beeld toe. Dit keer zagen wij ook veel mooiere vissen, waardoor wij het eerste snorkelavontuur snel vergaten.

Naast de eiland tour en het snorkelen wilde wij ook nog graag een scooter huren en zelf het eiland ontdekken. Wij kwamen toen toch weer op plekjes terecht die wij eerder niet gezien hadden. Alleen hadden wij de terugweg flinke pech. In de brandende zon en in de middel of nowhere kregen wij panne. De benzine was op, ondanks dat de kilometerteller aangaf dat wij nog een aardig stuk konden rijden. Het was heet, nergens schaduw te bekennen dus we begonnen maar met lopen. Alleen dit is dan in de brandende zon nog aardig zwaar met een scooter die het niet meer doet. Ik denk dat wij ongeveer 5 km verwijderd waren van Santa Maria. Gelukkig stopte er langs de weg iemand die benzine voor ons ging halen. Niet heel slim was het dat ik hem geld gaf voor de benzine, want hij had natuurlijk ook niet terug hoeven te komen. Gelukkig konden wij hem vertrouwen en kwam hij met benzine terug zodat wij onze tour af konden maken.

Wij hebben alleen het eiland Sal bezocht, maar er zijn natuurlijk nog 9 andere eilanden die allemaal iets anders te bieden hebben. Op Brava vind je het zwarte strand, Fogo is het vulkaaneiland en er wordt gezegd dat Santo Antão het groenste een mooiste eiland is. Genoeg mogelijkheden voor elke type reiziger.